Części mowy według Montessori cz. 1
W młodszych klasach Montessori bardzo popularne są opowieści dotyczące części mowy. Maria Montessori kojarzyła każdą z części mowy z bryłami. I tak np. rzeczownik przedstawiała jako czarną piramidę (skojarzenie ze starożytnym Egiptem, jako coś stałego, budującego cywilizację - tak jak rzeczownik, budujący zdanie). Kolor czarny zaś wiązała z węglem - paliwem itd. Nie będę w tym miejscu tłumaczyć wszystkich części mowy i ich symboli, ponieważ nie na to miejsce i czas. W każdym razie w przedszkolu czy też w klasach 1-3 w piękny, malowniczy sposób o częściach mowy i ich roli opowiada się, a dzieci są zafascynowane tymi opowieściami. Ja sama w klasa 4 wykorzystuję te opowieści, trochę je modyfikuję, wszystko na potrzeby uczniów. W taki sposób wprowadzam uczniów w dział gramatyki. Może kiedyś o tym napiszę...
Każdej części mowy, jak wcześniej wspomniałam, przyporządkowany jest inny symbol i kolor. Na zdjęciu przedstawiam tablicę, która jest taką ściągą dla uczniów. Uważam, że jest to fenomenalny sposób do pracy na lekcjach gramatyki. Wprowadzając części mowy, wprowadzam zawsze symbole Montessori i wykorzystuję je przez cały cykl nauki. Uczniowie znają symbole, kojarzą je, łatwiej zapamiętują, tworzą sobie haki pamięciowe.
Jak pracuję? Na kilka sposobów. Dziś opiszę jeden z nich, chyba najprostszy.
To tylko jeden, bardzo prosty sposób na ćwiczenie w rozpoznawaniu części mowy. Jest on bardzo dobry podczas lekcji podsumowujących części mowy, czy też sprawdzających, a jakim stopniu uczniowie je pamiętają. A pomysłów jest znacznie więcej i z pewnością jeszcze o nich napiszę.
Zobaczcie jeszcze, jak uczniowie pracują; na dywanie, mogą leżeć, siedzieć, jak chcą...
A tu także ja przyłapana przy pracy. |
Komentarze
Prześlij komentarz