Części mowy według Montessori cz. 1

W młodszych klasach Montessori bardzo popularne są opowieści dotyczące części mowy. Maria Montessori kojarzyła każdą z części mowy z bryłami. I tak np. rzeczownik przedstawiała jako czarną piramidę (skojarzenie ze starożytnym Egiptem, jako coś stałego, budującego cywilizację - tak jak rzeczownik, budujący zdanie). Kolor czarny zaś wiązała z węglem - paliwem itd. Nie będę w tym miejscu tłumaczyć wszystkich części mowy i ich symboli, ponieważ nie na to miejsce i czas. W każdym razie w przedszkolu czy też w klasach 1-3 w piękny, malowniczy sposób o częściach mowy i ich roli opowiada się, a dzieci są zafascynowane tymi opowieściami. Ja sama w klasa 4 wykorzystuję te opowieści, trochę je modyfikuję, wszystko na potrzeby uczniów. W taki sposób wprowadzam uczniów w dział gramatyki. Może kiedyś o tym napiszę...

Każdej części mowy, jak wcześniej wspomniałam, przyporządkowany jest inny symbol i kolor. Na zdjęciu przedstawiam tablicę, która jest taką ściągą dla uczniów. Uważam, że jest to fenomenalny sposób do pracy na lekcjach gramatyki. Wprowadzając części mowy, wprowadzam zawsze symbole Montessori i wykorzystuję je przez cały cykl nauki. Uczniowie znają symbole, kojarzą je, łatwiej zapamiętują, tworzą sobie haki pamięciowe. 

Jak pracuję? Na kilka sposobów. Dziś opiszę jeden z nich, chyba najprostszy.


Na małych karteczkach zapisałam różne wyrazy, na odwrocie zadrukowałam je zgodnie z symbolami Montessori. Karteczki pocięłam i włożyłam do plastikowego pudełeczka z przegródkami.
W szkole posiadam także tzw. "sorter", który jest drewniany i posiada przegródki. Nad każdą z przegródek zapisana jest część mowy. Chyba nie muszę tłumaczyć, jakie jest zadanie uczniów? Przygotowane przeze mnie wyrazy wkładają do odpowiednich przegródek. Po skończonej pracy SAMODZIELNIE sprawdzają, czy zrobili to poprawnie, poprzez sprawdzenie na odwrocie karteczki, czy jest na niej właściwy symbol części mowy. Proste, jednak skuteczne. 

 

To tylko jeden, bardzo prosty sposób na ćwiczenie w rozpoznawaniu części mowy. Jest on bardzo dobry podczas lekcji podsumowujących części mowy, czy też sprawdzających, a jakim stopniu uczniowie je pamiętają. A pomysłów jest znacznie więcej i z pewnością jeszcze o nich napiszę.

Zobaczcie jeszcze, jak uczniowie pracują; na dywanie, mogą leżeć, siedzieć, jak chcą...


A tu także ja przyłapana przy pracy.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Gramy w Mafię na motywach "Balladyny"

Pomysł na upominek dla 8 klasy - zakończenie roku

Czym są follow-upy?