Lekcje specjalne - Wielkanoc

 Jeszcze niedawno pisałam o pomysłach na lekcje przed Bożym Narodzeniem, a tu już kolejne święta - tym razem Wielkanoc.

Przedstawię Wam kilka pomysłów na "luźniejsze" lekcje przed tym świętem. Są to raczej pomysły niezwiązane z religią (w mojej szkole tego unikamy). Traktuję te zajęcia jako rozwój kulturowy uczniów. 

 

Pierwszym z moich pomysłów jest prezentacja na temat historii jajka. Przedstawiam w niej sporo ciekawostek, wyjaśniam odwieczny problem, co było pierwsze: jajko czy kura. Nawiązuję do tradycji i historii. Skąd w ogóle u mnie prezentacja tego typu? Stworzyłam ją jeszcze podczas lekcji zdalnych, a uczyłam wówczas także historii. Uważam, że jest ona ciekawa, chociaż unikam jak ognia formy podającej, czasami wracam do tej prezentacji.


Jeśli trzymamy się już jajka, to przygotowałam także dla moich uczniów graficzne jajeczka z przysłowiami. Do przysłowia należy dopasować parę, czyli jego wytłumaczenie. Działa to trochę na zasadzie memory - znajdź parę. 

Materiał pobierzecie  TUTAJ

Przysłów nigdy za wiele, dlatego też postanowiłam na uroczych, drewnianych wielkanocnych kształtach wypisać kilka z nich. Pomoc ta stanowi ciekawy materiał do dyskusji. Można schować pomoce w różnych zakątkach sali, a zadaniem uczniów jest je odnaleźć (stanowi to zawsze dodatkową atrakcję). Poza tym, moi uczniowie stwierdzili, że przepytają członków swoich rodzin z przysłów i powiedzeń podczas wielkanocnego śniadania.

Zawsze staram się ćwiczyć  ortografię przy okazji tego typu lekcji. Przygotowałam zatem ortograficzne jajka. Każde z jaj to inna trudność ortograficzna z dwoma wyrazami.
Jajeczka drukujemy, laminujemy i wycinany po zygzaku – zadaniem ucznia jest ułożyć, właściwie dopasować wyrazy – niczym puzzle.

Ortograficzne jajka znajdziesz POD TYM LINKIEM



 

Zawsze przed oddaniem pomocy w ręce uczniów, muszę sprawdzić, czy wszystko "działa".                 W przypadku tych jajek, znalazł się wśród moich wyrazów kilka słów o zabarwieniu religijnym (zmartwychwstanie, ukrzyżowanie), ja na lekcji ich nie używam, po prostu usuwam je z zestawu. Nie narzucam w ten sposób wiary chrześcijańskiej, w naszej szkole bardzo od tego odchodzimy. Dlatego też przy okazji tego typu świąt staram się rozmawiać z uczniami bardziej w kontekście tradycji, kultury, historii. 

Ostatnim z pomysłów są zajęcze części mowy. 

 

 Każdy zajączek ma swoją parę, na zasadzie: czasownik – kicać. Użyłam słownictwa związanego z Wielkanocą (w szczególności z zajączkami). Można zagrać w memory. Uczeń odkrywa kartę i jego zadaniem jest znaleźć pasującą część mowy. Jest to pomoc dedykowana dla klas młodszych.

Można znaleźć ja TUTAJ

 

Wszystkie wymienione wyżej pomoce wykorzystałam podczas jednych zajęć. Podzieliłam je na stacje zadaniowe. Uczniowie w grupach przez wyznaczony czas pracowali przy oddzielnym stole z daną pomocą, później się zmieniali. Uważam, że był to trafiony pomysł. 




 Ostatni z pomysłów to jejeczne rymy. Na jajeczkach wypisałam słowa związane z wiosną, Wielkanocą - zadaniem uczniów było wymyślenie rymów i ułożenie krótkiego wierszyka.


Podczas jednych zajęć ćwiczyliśmy wiele umiejętności zawartych w PP, w przyjemny i miły sposób, gdzie uczniowie bardziej bawili się. Takie lekcje lubię najbardziej.

Komentarze

  1. Czy można prosić o udostępnienie prezentacji?

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Czym są follow-upy?

Sposób na mitologię cz. 1